Duurzaam transport met DHL Express

September 20, 2017 415 keer bekeken 0 comments

Selficient verwelkomt DHL Express als sponsor! DHL Express helpt met het verzenden van de laatste materialen. DHL Express heeft duurzaamheid ook hoog in het vaandel staan, haar nieuwste Service Center voldoet aan veel duurzame facetten. En juist daarom is Selficient blij met DHL Express als sponsor!

Het nieuwe Service Center
Vanuit het nieuwe Service Center worden de regio Rotterdam Den Haag met inbegrip van de Bollenstreek en kerngebieden als Leiden en Delft bediend als het gaat om internationale expreszendingen. Uit oogpunt van duurzaamheid is tijdens bouw en exploitatie van het Service Center toegewerkt naar een BREEAM-Excellent certificering en die werd bij de opening op 30 juni ook daadwerkelijk uitgereikt. Service Center Rotterdam-Den Haag is de eerste vestiging in het expresnetwerk dat dit ambitieuze keurmerk ontvangt.

Duurzaamheid voorop
Het nieuwe Service Center, zoals de sorteercentra van DHL Express worden genoemd, heeft duurzaamheid in verschillende facetten toegepast. Zo voldoet het aan de vereisten van het BREEAM-NL keurmerk van het niveau ‘excellent’. Daarmee voldoet ‘Rotterdam-Den Haag’ aan duurzaamheidseisen op het vlak van onder meer gezondheid voor medewerkers, energie-en waterverbruik, toegepaste materialen en afvalverwerking. Dit keurmerk is geheel in lijn met de ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen die DHL wereldwijd gesteld heeft waarbij de CO2 uitstoot in 2050 tot nul moet zijn teruggebracht. Naast slimme ‘groene’ vestigingen loopt het bedrijf voorop met de inzet van fietsen in met name steden. Daarnaast biedt deze nieuwste vestiging ook een kans aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Op dit moment werken er tien medewerkers via Werkse!, een instantie die deze mensen begeleidt. Binnenkort wordt dat aantal verdubbeld.  

Duurzame aspecten Service Center DHL
Het Service Center beslaat zo’n 3000 m2 loods en kantoor. Het gehele dak is voorzien van zonnepanelen en daarmee wekt het Service Center ruim 80% van de benodigde stroom zelf op. Regenwater wordt opgevangen en gebruikt als spoelwater voor toiletten en het wassen van auto’s. Overal is energiezuinige led-verlichting. In het gebouw staat een automatische en energiebesparende sorteerinstallatie. Naast personeelsruimtes beschikt de vestiging over ruime vergaderfaciliteiten en twee Pick-Up & Delivery Fingers met in totaal 60 docks voor het laden en lossen van bestelauto’s. Het vormt de uitvalsbasis voor 200 medewerkers die met zo’n 65 bestelauto’s, 5 vrachtwagens en 9 parcycles (speciale bakfiets voor binnenstad) de regio Rotterdam en Den Haag bedienen. Binnenkort gaan er ook Cubicycles (containerbakfietsen met laadruimte van een kuub) en elektrische auto’s rijden.

Dagelijks worden er in het Service Center zo’n 8.500 internationale, tijdkritische expreszendingen verwerkt. De vestiging maakt onderdeel uit van het internationale netwerk van DHL Express, waarmee vanuit de regio alle belangrijke zakencentra in de wereld binnen 24 uur bereikt worden. 

Investeringen met het oog op groeiverwachtingen
De acht Service Centers van DHL Express in Nederland verwerken momenteel drie keer zoveel zendingen als amper tien jaar geleden. De groeiverwachtingen gaan uit van nog eens een verdubbeling in de komende tien jaar. Om deze aantallen te blijven verwerken, wordt het netwerk uitgebreid. Daaraan wordt nu al ruim twee jaar gewerkt met het grootste investeringsprogramma sinds DHL Express zich ruim veertig jaar geleden in Nederland vestigde. Tot nu toe is er 45 miljoen euro geïnvesteerd in uitbreiding en vernieuwing van de Nederlandse vertakking van het internationale expresnetwerk. Inmiddels zijn de vestigingen op Schiphol en in Eindhoven en Apeldoorn grondig vernieuwd en uitgebreid en zijn er volledig nieuwe vestigingen gebouwd in Utrecht, Breda en nu in Den Hoorn. In totaal gaat het om acht vestigingen. In het wereldwijde expresnetwerk lopen de huidige investeringen in de honderden miljoenen.

De uitbreidingen bieden tevens de mogelijkheid innovaties te introduceren, die de processen efficiënter zullen maken en productiemiddelen duurzamer. Hierdoor kunnen koeriers eerder op pad en nemen klanten hun pakketten eerder op de dag in ontvangst.

0  Comments

__________________________________
© 2017 Selficient. All Rights Reserved.